Вимоги до організації робочого простору
У світі стрімкого розвитку сучасних технологій, глобальної діджиталізації та цифрової трансформації, освоєння початкових аспектів технічних засобів, набуття навиків та необхідних знань для дітей стає актуальним. Досягти певних успіхів та не зашкодити здоров’ю - основна вимога в організації роботи з технічними засобами навчання..
З 1 січня 2021 року діє Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, який був розроблений Міністерством охорони здоров’я України. Регламент стосується закладів усіх типів і форм власності (крім спеціальних), а також приміщень структурних підрозділів інших юридичних осіб, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.
В даному документі визначено правила та вимоги організації робочого простору та роботи з технічними засобами, з врахуванням розвитку сучасних технологій і їхнє використання під час освітнього процесу. Він докладно описує, як облаштовувати кабінет інформатики та робоче місце дитини в ньому, скільки часу дитина може працювати із технічними засобами.
У кабінеті інформатики робоче місце учня облаштовується персональним комп’ютером з монітором з діагоналлю не менше 15 дюймів, системним блоком, відокремленими клавіатурою та “мишею”, столом і стільцем. Також замість комп’ютера можна використовувати ноутбуки з екраном діагоналлю не менше 14 дюймів, відокремленою клавіатурою та “мишею” за умови, що чергуються практична та теоретична частина навчального заняття. Освітленість екрану робочого місця має бути не менше 200 люксів, а робочого стола – не менше 400 люксів. Не дозволяється одночасна робота за одним комп’ютером двох і більше учнів. Також забороняється використовувати екрани, сконструйовані на телевізійних електронно-променевих трубках.
Дозволяється дротове й бездротове підключення до мережі Інтернет. Якщо використовується бездротове підключення, Wi-Fi – роутери розміщуються на висоті не менше 2 метрів від підлоги та вимикаються у поза навчальний час.
Якщо під час заняття використовуються технічні засоби навчання, вчитель має чергувати види навчальної діяльності. Існують певні вимоги, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку:
•для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин;
•для учнів 2 – 4 класів – не більше 15 хвилин;
•для учнів 5 – 7 класів – не більше 20 хвилин;
•для учнів 8 – 9 класів – 20 – 25 хвилин;
При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10 – 11 (12) класів – не більше 25 – 30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15 – 20 хвилин на другому навчальному занятті.
Під час уроку, після роботи з технічними засобами учні обов’язково мають робити комплексні вправи для профілактики зорової та статичної втоми.
І. Комплекс вправ гімнастики для очей
1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.
2. Міцно заплющити очі (рахуючи до 3), розплющити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.
3. Витягнути праву руку вперед. Стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вліво і вправо, вгору і вниз вказівного пальця витягнутої руки. Повторити 4-5 разів.
4. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
У середньому темпі проробити 3-4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само у лівий бік. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь - на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.
II. Примірний комплекс вправ з рухової активності (РА)
Для покращення мозкового кровообігу
1. Вихідне положення (в. п.) - сидячи на стільці, 1-2 - відвести голову назад і плавно нахилити назад, 3-4 - голову нахилити вперед, плечі не піднімати. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
2. В. п. - сидячи, руки на поясі, 1 - поворот голови направо, 2 - в. п., 3 - поворот голови наліво, 4 - в. п. Повторити 6-8 разів. Темп повільний.
3. В. п. - стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 - махом ліву руку занести через праве плече, голову повернути наліво, 2 - в. п., 3-4 - теж правою рукою. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
Для зняття стомлення з плечового поясу та рук
1. В. п. - стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 - праву руку вперед, ліву вгору, 2 - перемінити положення рук. Повторити 3-4 рази, потім розслаблено опустити вниз і потрясти кистями, голову нахилити вперед. Темп середній.
2. В. п. - стоячи або сидячи, кисті тильним боком на поясі, 1-2 - звести лікті вперед, голову нахилити вперед, 3-4 - лікті назад, прогнутися. Повторити 6-8 разів, потім руки вниз і потрясти розслаблено. Темп повільний.
3. В. п. - сидячи, руки вгору, 1 зжати кисті в кулак, 2 - розжати кисті. Повторити 6-8 разів, потім руки розслаблено опустити вниз і потрясти кистями. Темп середній.
Для зняття стомлення з тулуба
1. В. п. - стійка ноги нарізно, руки за голову, 1 - різко повернути таз направо, 2 - різко повернути таз наліво. Під час поворотів плечовий пояс оставити нерухомим. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
2. В. п. - стійка ноги нарізно, руки за голову, 1-3 - кругові рухи тазом в один бік, 4-6 - теж у інший бік, 7-8 - руки вниз і розслаблено потрясти кистями. Повторити 4-6 разів. Темп середній.
3. В. п. - стійка ноги нарізно, 1-2 - нахил вперед, права рука сковзає вздовж ноги вниз, ліва, згинаючись, вздовж тіла вгору, 3-4 - в. п., 5-8 - теж в інший бік. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
Відділ державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Жмеринського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області