Правовий спір може бути врегульовано на всіх його стадіях в позасудовий спосіб за допомогою процедури медіації

  • 280

Фото без опису

16 листопада 2021 року було прийнято Закон України «Про медіацію», який набрав чинності 15 грудня 2021 року. Закон визначає правові засади та порядок проведення медіації як позасудової процедури врегулювання конфлікту, принципи медіації, статус медіатора, вимоги до його підготовки та інші питання, пов’язані з цією процедурою. Працівники Вінницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги підготували роз'яснення стосовно порядку вирішення спорів за допомогою медіації.

Медіація – метод позасудового вирішення конфліктів (спорів) за допомогою третьої нейтральної сторони – медіатора (посередника), який супроводжує процес медіації, застосовуючи певну техніку ведення переговорів, при цьому сторони конфлікту самостійно знаходять їх рішення, у прийнятті якого медіатор не бере участі.

Медіація допомагає сторонам конфлікту в пошуку рішення, яке буде відповідати їхнім інтересам. Медіатор в свою чергу допомагає налагодити переговори, спрямовує сторони на пошук реальної причини спору, його обговорення та досягнення примирення між сторонами, але аж ніяк не впливає на результат. Інформація отримана медіатором під час процесу медіації є конфіденційною і не може бути розголошеною.

На сьогоднішній день в Україні залучення медіатора для вирішення спору є досить популярним. Чому? Медіація допомагає задовольнити інтереси обох сторін, зберегти час, оскільки обмежена однією або декількома зустрічами, грошові та матеріальні витрати, здоров'я та емоційні сили. Основною перевагою медіації є те, що саме сторони впливають на хід процесу та повністю контролюють прийняття рішення, на відміну від судової системи, в якій саме суддя приймає рішення.

Для того, щоб медіація була ефективною, важливо дотримуватися не тільки її основних принципів, таких як: добровільність участі сторін в медіації, конфіденційність процесу, нейтральність медіатора, самостійне прийняття рішень, але також і певних правил її проведення: давати одне одному висловлювати власну думку й уважно слухати, не перебивати, не ображати, говорити спокійно.

Коли медіація не застосовується?

Медіація не проводиться у конфліктах (спорах), що впливають чи можуть вплинути на права і законні інтереси третіх осіб, які не є учасниками цієї медіації. Медіацію недоцільно застосовувати у випадках домашнього насильства, зловживання алкоголем чи наркотиками, психічних розладів, відмови від прийняття принципів медіації.

Етапи процесу медіації

1.Попередній етап. Підготовка до медіації.

Даний етап включає в себе проведення попередніх зустрічей з кожною стороною конфлікту індивідуально, вивчення історії конфлікту, налагодження контакту зі сторонами, організація місця для проведення медіації.

2. Начальний етап. Відкриття.

Включає в себе проведення першої загальної зустрічі, підписання договору з медіатором, збір даних, з'ясування позицій сторін.

3. Дослідження інтересів. Переговори.

Передбачає індивідуальні та загальні зустрічі. Розповідання точок зору сторонами конфлікту.

4.Пошук варіантів вирішення.

З 'ясовуються позиції та інтереси сторін, спростовуються хибні погляди на конфлікт, що дає змогу кожній зі сторін стати на місце іншої та зрозуміти вимоги опонента.

5. Укладання та підписання угоди

  Перевірка напрацьованих варіантів рішень на можливість виконування, уточнення деталей, формування остаточного рішення, яке задовольнить усіх учасників. Ознайомлення з текстом угоди, яка укладається у двох примірниках, підписання. Угода повинна містити чіткий план виходу з конфліктної ситуації з вказаними часовими рамками та розподілом відповідальності між учасниками конфлікту.

Як скористатися послугами медіації?

1. Звернутися до Української академії медіації : http://mediation.ua/

2. Звернутися до центрів з надання безоплатної правової допомоги: https://www.legalaid.gov.ua/tsentry/

3. Звернутися до Національної асоціації медіаторів України: http://namu.com.ua/ua/

         Детальну інформацію щодо отримання безоплатної правової допомоги можна дізнатися, зателефонувавши за номером «гарячої лінії» системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів). За згаданою «гарячою лінією» можна отримати консультацію з правових питань, дізнатися інформацію щодо актуальних адрес центрів та з’ясувати інші питання функціонування системи надання безоплатної правової допомоги.

         Детальніше про безоплатну правову допомогу за посиланням: https://linktr.ee/legalaid.gov.ua

Вінницький місцевий центр з надання безоплатної 
вторинної правової допомоги та сектор "Вінницьке бюро правової допомоги №1"
21021, Україна, м. Вінниця, вул. Порика, 29
Телефон / факс: (0432) 56-01-80; 38 (098) 00 26 774, 38 (098) 67 87 593;

Email: vinnytsya1.vinnytsya@legalaid.vn.ua

Сектор "Барське бюро правової допомогиЦ 
м. Бар, вул. Героїв Майдану, 6
E-mail: 
barske@legalaid.vn.ua
Тел.: (04341) 2-15-55

Сектор "Вінницьке бюро правової допомоги №2"
м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 17
E-mail: 
vinnytske@legalaid.vn.ua
Тел.: (0432) 66-14-72

 

Сектор "Жмеринське бюро правової допомоги"
м. Жмеринка, вул. Валерія Брезденюка, 19
E-mail: 
zhmerynske@legalaid.vn.ua
Тел.: (04332) 5-23-78

Сектор "Тиврівське бюро правової допомоги"
смт. Тиврів, вул. Шевченка, 5
E-mail: 
tyvrivske@legalaid.vn.ua
Тел.: (04355) 2-15-77