НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ ЗАПУСКАЄ ВСЕУКРАЇНСЬКУ ІНФОРМАЦІЙНУ КАМПАНІЮ З ПРОТИДІЇ КАРТКОВОМУ ШАХРАЙСТВУ «ШАХРАЙ ГУДБАЙ»
Національний банк України запускає Всеукраїнську інформаційну кампанію з протидії картковому шахрайству «Шахрай Гудбай». Кампанія має на меті убезпечити українців від потрапляння до рук шахраїв. За статистикою, близько 65% шахрайських дій - це соціальна інженерія, коли люди самі повідомляють шахраям платіжні реквізити своєї картки або здійснюють перекази на рахунки аферистів.
За даними Кіберполіції, за перші 5 місяців 2020 року їм надійшло від українців більше 12 000 заяв про шахрайські операції. Тож із думкою про звичайних громадян та їхню фінансову безпеку Національний банк України започатковує подібну кампанію, адже «проінформований – означає озброєний».
Що можна повідомляти про свою картку?
Тільки 16-значний номер картки. Все інше, то велика таємниця.
Шахраї під різними хитрощами намагаються виманити у своїх жертв більше інформації.
Ось, яку схему придумали шахраї!
Продавець виставляє на безкоштовній дошці оголошень на продаж товар (часто це дитячі товари, наприклад коляска).
Продавцю телефонує псевдо-покупець, який сам пропонує здійснити повну передоплату. Шахрай нібито хвилюється, щоб продавець не продав коляску іншому.
Просить у продавця швиденько для здійснення переказу надати: номер картки, термін дії, тризначний номер на звороті картки, MS-код від банку.
Але це пастка!
Пам’ятай! 16-значний номер картки – це все, що потрібно знати, щоб перерахувати гроші на картку.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Винахідливість шахраїв не знає меж.
Аферисти розуміють, що більшість людей знає, яку інформацію не можна повідомляти по телефону.
Тому іноді можуть зіграти на цьому знанні.
Наприклад, в тому ж SMS від банку написано, що нікому не можна повідомляти код підтвердження операції.
Що робить шахрай?
Ввічливо інформує свою жертву в телефонній розмові, що код підтвердження не можна нікому повідомляти. Це збігається з текстом SMS, що викликає довіру у жертви.
Потім аферист просить ввести код в тональному режимі після перемикання на IVR (інтерактивне голосове меню), який стандартним дикторським голосом говорить, що потрібно ввести код в тональному режимі після сигналу.
Що робити?
Не панікувати! Тримати холодний розум та гаряче серце - за жодних обставин не повідомляти шахраю:
тризначний номер на звороті картки;
код з SMS або з повідомлення у мессенджер.
Припинити розмову з шахраєм!
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Кому потрібно знати пароль до інтернет-банкінгу?
Тобі, щоб користуватися своїми грошима онлайн та шахраю, щоб вкрасти їх з твого рахунку.
Ні працівнику банку, ні поліції, ні СБУ, ні будь-якому іншому представнику державних органів, пароль не потрібен.
Що робити, якщо просять пароль до інтернет-банкінгу?
Припини розмову – це 100% шахрай!
Часом шахраї не питають паролі, а вміло їх підбирають самотужки.
Як їм це вдається?
Люди часто «не заморочуються», створюють один простий пароль та використовують його всюди.
Тому захисти свої гроші та створи складний унікальний пароль не тільки до інтернет-банкінгу, а й до електронної пошти, соціальних мереж.
Дата народження твоя, дітей, свекрухи, чоловіка – це не складний пароль. Шахрай такий пароль підбере за лічені хвилини.
Складний пароль може містити:
8 і більше символів
Великі та малі літери
Цифри та спеціальні знаки/символи
Під час створення паролю не використовуй:
- Загальновідомі комбінації паролей (наприклад, Qwerty12, Password123456, Admin1234 та подібні).
- Послідовне/зворотнє написання символів або цифр.
- Особисту персональну інформацію (дата народження, адреса, номер телефону тощо).
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Окрім реквізитів платіжної картки, шахраї також полюють на PIN-код
Як захистити свій PIN-код?
1. Надійно зберігати та не розголошувати.
2. Прикривати рукою клавіатуру під час введення PIN-коду, навіть, якщо поряд нікого немає. Якщо на банкоматі буде встановлена мініатюрна відеокамера, вона не зможе розпізнати PIN-код.
3. Змінювати PIN-код до картки
- регулярно: 1 раз на 3 місяці,
- ситуативно: якщо виникла підозра, що ще хтось його може знати.
- 4. Перевіряти зовнішній вигляд банкомату та автоматизованого терміналу банківського самообслуговування.
У багатьох банкоматах на заставці зображено його зовнішній вигляд, перевірте, чи відповідає банкомат заставці.
- Користуватися банкоматами та автоматизованими терміналами банківського самообслуговування, які розміщені на території, що охороняється.
- Стежити за платіжною карткою під час оплати послуг в ресторанах, кафе, магазинах тощо.
- Встановлювати ліміти на зняття готівки та послугу SMS-банкінгу.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Фінансовий номер телефону
Шахраї також полюють на мобільний номер телефону, який прив’язаний до банківських рахунків.
На цей номер надходять:
- коди підтвердження операцій,
- паролі від банків,
- інформація про баланс коштів на рахунках.
Ось, яку схему придумали шахраї!
Шахрай під маскою співробітника мобільного оператора телефонує жертві.
Каже, що проходять регламентні роботи по поліпшенню зв'язку, пропонує перейти на нові поліпшені стандарти.
У зв'язку з цим, просить надати код з SMS.
Насправді це не просто код! Це пароль для входу в персональний кабінет жертви на сайті мобільного оператора.
У персональному кабінеті шахрай здійснює віддалений перевипуск SIM-карти. З цього моменту SIM-карта в телефоні жертви - даремний шматок пластика, мобільним номером жертви розпоряджається шахрай.
В результаті шахрай отримує доступ до інтернет-банкінгу, Bank-ID, Google Account (ICloud), Gmail, телефонної книги, SMS, Facebook і Instagram жертви.
Що робити?
Не використовувати номер телефону, який прив’язаний до банківського рахунку в соціальних мережах, оголошеннях та для контактів з контрагентами/клієнтами.
Відключити послугу віддаленої заміни SIM-карти у свого мобільного оператора.
Встановити PIN-код на SIM-карту зі складним 8-значним паролем та пароль блокування телефону.
Зареєструватися в онлайн-кабінеті мобільного оператора.
Перейти на контракт з мобільним оператором.
Тримати в секреті:
логін на пароль до онлайн-кабінету мобільного оператора;
SMS-коди операторів;
PUK-код та серійний номер SIM-картки.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.Отримав SMS від банку про переказ коштів з власної картки?
Переказ не здійснював, тому поспішаєш виконати вказівки з SMS!
Зупинись та не поспішай! SMS може бути від шахрая!
Завжди та за будь-яких умов телефонуй банку за номером, вказаному на звороті платіжної картки.
Ми розкажемо чому!
Ось, яку схему придумали шахраї!
Аферисти розсилають SMS-повідомлення про переказ коштів з платіжної картки. Ззовні SMS мало чим відрізняється від справжнього повідомлення від банку.
Жертві потрібно виконати наступні вказівки.
Якщо переказ особа не здійснювала, потрібно зателефонувати «Псевдо-банку» за номером, вказаним в SMS або перейти за посиланням.
Якщо особа вірить SMS, то переходить за посиланням на шахрайський сайт, де під виглядом блокування шахрайської транзакції і автоматичного повернення грошей пропонується ввести:
номер телефону,
пароль до Інтернет-банкінгу,
всі реквізити карти,
SMS -код (код підтвердження проведення операції).
Якщо особа вірить SMS і телефонує за вказаним номером телефону, шахрай веде жертву на цей же шахрайський сайт.
Як цього уникнути?
Правило просте - телефонуй банку за номером, вказаному на звороті платіжної картки.
Нікому та за жодних умов не повідомляй:
тризначний номер на звороті картки;
пароль в інтернет-банкінг;
коди банків та мобільних операторів.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.
Випадково перейшов за посиланням на шахрайський сайт?
Покупець так наполегливо хотів купити в тебе товар, що вмовив надати свої повні реквізити картки та банківський SMS-код?
Що робити?
Зберігати спокій та негайно заблокувати картку!
Як це зробити?
Зателефонувати на гарячу лінію банку, вказану на звороті платіжної картки!
Пам’ятай, шахрайських сценаріїв може бути безліч!
За будь-яких умов, дотримуйся єдиного правила - повідомляй лише 16-значний номер картки.
Більше інформації читай на #ШахрайГудбай за посиланням https://bank.gov.ua/promo/stopfraud/
Потрапив в руки шахрая? Телефонуй в Кіберполіцію – 0 800 505 170 або звернись онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/
Маєш сумніви щодо ситуації? Телефонуй на гарячу лінію Національного банку України - 0 800 505 240.